Monday, February 2, 2009

Tun Mahathir atau Mukhriz yang tanding Ketua Pemuda ?


Siapa yang sebenarnya bertanding kerusi Ketua Pemuda UMNO, ada yang berkata, kini pertandingan adalah tiga penjuru antara KJ, Khir Toyo dan Tun Mahathir. Adalah amat penting untuk Tun Mahathir menang dalam pertandingan ini kerana jika Tun Mahathir kalah, akan menjatuhkan kredibiliti beliau sebagai seorang mantan Perdana Menteri yang dikatakan paling bijak yang pernah Malaysia miliki.

Jika kita lihat saban hari, Tun terus berkempen dengan secara direct atau indirect untuk membunuh calon-calon yang menentang anaknya (Mukhriz Mahathir yang sebenarnya mendapat tiket untuk bertanding KP UMNO Malaysia). Tun sebenar tahu bahawa Mukhriz ini tidak sehebat mana. Mukhriz sebenarnya jika dibandingkan dengan dua calon yang lain agak ketinggalan kini dan mungkin warnanya sudah kelam kerana dia sendiri tidak punya daya pemikiran yang mantap untuk berdiri atas kaki sendiri. Tanpa air liur Tun Mahathir, Mukhriz akan kekeringan dan layu sentiasa.

Jika kita baca dalam blog Che Det dalam artrikel terbaru, nampak sangat Che Det mahu melahirkan perasaan benci terhadap KJ yang beliau rasakan boleh mengugat peluang Mukhriz untuk menang dalam pemilihan Ketua Pemuda UMNO nanti. Tun terpaksa melakukan kerana Tun tahu Mukhriz tidak sehebat calon lain yang boleh berdiri atas kaki sendiri. Mukhriz tidak ada daya pemikiran yang bijak dan Mukhriz perlu duduk bawah ketiak Tun Mahathir untuk melahirkan idea-idea yang bijak sedikit dari idea yang datang dirinya sendiri.

Hebat juga Tun semenjak sudah pencen ini, macam -macam yang dilakukannya, keluar parti setelah dicabar oleh orang yang tidak diketahui mana asal usul dan langsung tidak di kenali, bertanding kerusi G7 dan kalah, yang tidak sepatut ditandingi kerana sebagai mantan PM dan mantan Presiden UMNO beliau telah disediakan tempat khas dalam persidangan UMNO, kenapa mahu duduk di tempat perwakilan. Memanggil dirinya sendiri Paria apabila orang tak pernah panggil dirinya Paria. “UMNO ” buat saya macam Paria, diulang saban hari agar perkataan itu lekat dan menuduh UMNO yang panggil beliau Paria. Oleh kerana perkara itu bukan perkara yang dilakukan oleh UMNO, lalu isu mempariakan Tun lenyap begitu saja.

Sekarang Tun mahu bertanding ketua pemuda pula? Setelah menuduh dan terus melebelkan UMNO sebagai parti yang paling korup yang paling kotor dan rasuah. Beliau mungkin lupa bahawa anak beliau juga adalah ahli UMNO dan merupakan calon Ketua Pemuda UMNO yang banyak juga telah menabur budi melalui agen-agen beliau tetapi menafikan dan keyataan yang paling bodoh pernah dikeluarkan oleh anaknya adalah, jika ada agen-agen yang menghulurkan wang atas nama beliau bererti agen itu mahu meburukkan beliau. Kelakar, kalau agen itu sememangnya diketahui ramai adalah jentera kuat beliau sendiri yang menghulurkan juadah yang enak untuk perwakilan. Apakah agen ini mahu memburukkan beliau?

Dalam UMNO sekarang orang yang paling baik dan bersih ialah Mukhriz dan Tan Seri Muhyiddin Yassin. Tun mengangap orang lain semuanya tidak betul. Kalaulah Mukhriz ini hebat sangat kenapa beliau perlu seret Tun bertanding Ketua Pemuda UMNO sehingga Tun terpaksa membuat reverse saikologi dan merayu, anak saya mungkin tidak mendapat pencalonan yang cukup sebab disekat. Anak saya mungkin tidak berpeluang untuk bertanding………. sebaiknya Mukhriz masuklah gelanggang sebagai anak jantan dan sebagai pemuda yang matang dan bukan pemuda yang masih mengharapkan ikhsan dan mengharap air liur ayahnya.

Dipetik dari anaktun.blogspot

1 comment:

Anonymous said...

Memang betul tu... Kalau kita perhatikan, macam Mahathir pulak yang nak bertanding Ketua Pemuda. Yang anaknya itu ikut je cakap bapanya. Memanglah anak kena dengar cakap bapa tapi dalam perkara macam ni, yang anak tu kena tonjolkan diri sendiri tanpa ada bayangan bapanya di balakang. Barulah nampak keperibadian beliau. Cuba kita lihat KJ, beliau kelihatan 'mempromosikan' diri beliau secara sendiri tanpa bayangan daripada bapa mertuanya...Syabas KJ... Semoga KJ berjaya untuk jawatan Ketua Pemuda UMNO...Insya ALLAH...